.........................................ΕΛΛΑΔΑ - ΜΝΗΜΕΙΑ - Αρχαιολογικοί χώροι και Μνημεία στην Ελλάδα. Ελληνικός Πολιτισμός


«Όποιος ελεύθερα συλλογάται συλλογάται καλά», Ρήγας Φεραίος Βελενστινλής

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Παρασκευή, 30 Σεπτεμβρίου 2016

H μαγεία των αρχαίων μνημείων στην Ελλάδα του 19ου αιώνα

 Ελλάδα τον 19ου αιώνα



Οι σπάνιες ακουαρέλες των Edward Dodwell και Simone Pomardi από τα ταξίδια τους στην Ελλάδα.
“Κάθε βράχος, κάθε ακρωτήρι και ποτάμι στην Ελλάδα είναι στοιχειωμένο από τους νεκρούς της». Έτσι περιέγραφε τα ταξίδια του στην Ελλάδα τον 19ο αιώνα ο Edward Dodwell. Ο γνωστός συλλέκτης της εποχής ταξίδεψε στην Ελλάδα (επί Οθωμανικής Αυτοκρατορίας) μαζί με τον Ιταλό καλλιτέχνη Simone Pomardi ο οποίος ζωγράφισε πάνω από χίλιες ακουαρέλες και σκίτσα μιας ονειρικής Ελλάδας με ελάχιστους κατοίκους και εντυπωσιακά, σχεδόν άγνωστα, αρχαία μνημεία.
Τα έργα αυτά, συχνά ζωγραφισμένα με τη βοήθεια μιας camera obscura, είναι εντυπωσιακά στην ακριβή απεικόνιση των αρχαιοτήτων και αποτελούν ένα εξαιρετικό αρχείο γνώσης του πώς ήταν η Ελλάδα την εποχή της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και πόσο άλλαξε μέσα στα επόμενα χρόνια. Στη Βίλα Γκετί του ομώνυμου μουσείου, έχει ξεκινήσει ήδη μια έκθεση με μια μεγάλη επιλογή από τα συγκεκριμένα σχέδια και ακουαρέλες, τα οποία ανήκουν πλέον στη συλλογή του Ινστιτούτου Packard Humanities. 
Τρεις δεκαετίες μετά το ταξίδι του στην Ελλάδα, ο Dodwell έγραψε ένα δίτομο βιβλίο στο οποίο αφηγείται τις εντυπώσεις του από το ταξίδι του στην Ελλάδα. Το «A Classical and Topographical Tour through Greece”, το οποίο υπάρχει ψηφιοποιημένο στη συλλογή του μουσείου Getty και είναι διαθέσιμο για ελεύθερο downloading εδώ, είναι μια απολαυστική καταγραφή της Ελλάδας της εποχής πολλές φορές εμποτισμένη με χιούμορ («το δάσος από το οποίο ο Ηρακλής έφτιαξε το ρόπαλό του, σήμερα δεν αρκεί για να φτιάξει ούτε ένα μπαστούνι») αλλά πάνω απ’ όλα είναι η κατάθεση ενός ανθρώπου που ερωτεύτηκε με την πρώτη ματιά την τεράστια ιστορία και το μαγικό ελληνικό τοπίο και φως. 


O Λόρδος Έλγιν αφαιρεί τα Γλυπτά του Παρθενώνα, μετά το 1801 / The Packard HumanitiesInstitute


Όταν ο Dodwell επισκέφθηκε την Ελλάδα, ο Έλγιν είχε ήδη φύγει με τα γλυπτά του Παρθενώνα. Και ενώ οι ακουαρέλες και τα σκίτσα λίγα δείχνουν για την πράξη του Έλγιν, τα γραπτά του εξηγούν αρκετά: 
"Κατά την πρώτη μου επίσκεψη στην Ελλάδα υπήρξα μάρτυρας της τρομακτικής αποκαθήλωσης των γλυπτών του Παρθενώνα. Θα περίμενε κανείς πως αυτά τα αριστουργήματα της ανθρώπινης ύπαρξης που άντεξαν τους αιώνες, κατάφεραν να σωθούν από δεκάδες καταστροφές θα κατάφερναν να γλιτώσουν....» 




Η πηγή στην αρχαία πόλη των Φερών /The Packard Humanities Institute


Ο Παρθενώνας, Αθήνα, μετά το 1805 / The Packard Humanities Institute



Το χωριό Πορταριά στους πρόποδες του Πηλίου, μετά το 1805 / The Packard HumanitiesInstitute


Ο Ναός της Αφαίας στην Αίγινα, μετά το 1805 / The Packard Humanities Institute


Άποψη του Παρθενώνα από τα Προπύλαια, Αθήνα, 1805 / The Packard Humanities Institute


Ο Ναός του Δία στη Νεμέα, 1805 / The Packard Humanities Institute


Ο Ναός του Ποσειδώνα στο Σούνιο, μετά το 1805 / The Packard Humanities Institute


Ερέχθειο, Αθήνα, μετά το 1805 / The Packard Humanities Institute

Πηγή:
lifo.gr

Σάββατο, 24 Σεπτεμβρίου 2016

Ελεύθερη είσοδος σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία αυτό το Σαββατοκύριακο

Στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού θεσμού «Ευρωπαϊκές Ημέρες Πολιτιστικής Κληρονομιάς» που πραγματοποιείται κάθε χρόνο τέτοια εποχή, θα μείνουν ανοικτοί πολιτιστικοί χώροι, Μουσεία και αρχαιολογικοί χώροι .

Οι Ευρωπαϊκές Ημέρες Πολιτιστικής Κληρονομιάς αποτελούν πλέον ένα σταθερό θεσμό στην Ελλάδα, η οποία συμμετέχει στον εορτασμό τους από το 1996, εξελίσσοντας και εμπλουτίζοντας κάθε χρονιά τις εκδηλώσεις και τις δράσεις που πραγματοποιεί στο πλαίσιό τους και προσελκύοντας όλο και περισσότερο κόσμο να μάθει και να ευαισθητοποιηθεί για την προστασία και προβολή της πολιτιστικής κληρονομιάς.
Οι φετινές Ευρωπαϊκές Ημέρες Πολιτιστικής Κληρονομιάς έχουν ως κεντρική θεματική το «Βία και Ανεκτικότητα» ενώ, για πρώτη φορά φέτος, τρεις κεντρικές Διευθύνσεις του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού – Μουσείων, Νεώτερου Πολιτιστικού Αποθέματος και Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς και Ανάπτυξης Σύγχρονης Δημιουργίας- υπό το συντονισμό της Διεύθυνσης Μουσείων (Τμήμα Αρχαιολογικών Μουσείων και Συλλογών) διοργανώνουν μια σπονδυλωτή εκδήλωση με τίτλο «ΔΙΩΓΜΟΙ: ΠΑΛΙΕΣ ΚΑΙ ΝΕΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ». 
Η εν λόγω εκδήλωση θα συστήσει ένα νέο, πολυεπίπεδο τύπο συνέργειας σε μουσεία, αρχαιολογικούς χώρους, καθώς και σε χώρους πολιτισμού της Αθήνας και του Πειραιά που στοχεύει στο άνοιγμα των μνημείων και των μουσείων της πόλης στο ευρύ κοινό και στη συνομιλία της πολιτιστικής κληρονομιάς με τη σύγχρονη ζωή.
Στο πλαίσιο των εορτασμών λοιπόν, αυτό το Σαββατοκύριακο, 24 και 25 Σεπτεμβρίου 2016, η είσοδος στους αρχαιολογικούς χώρους και τα δημόσια αρχαιολογικά μουσεία της επικράτειας θα είναι ελεύθερη για το κοινό.

__________

Πηγή: huffingtonpost.gr

Διεθνές επιστημονικό συνέδριο για τα γλυπτά του Παρθενώνα

 Στο Μουσείο της Ακροπόλεως 



«Τα γλυπτά του Παρθενώνος: 200 χρόνια από την ιδιοποίησή τους από το Βρετανικό Μουσείο» είναι ο τίτλος του διεθνούς επιστημονικού συνεδρίου που διοργανώνει ο «Σύλλογος των Αθηναίων» στο Μουσείο της Ακροπόλεως, σήμερα Σάββατο 24 και αύριο Κυριακή, 25 Σεπτεμβρίου. Στο συνέδριο, το οποίο τίθεται υπό την αιγίδα του Προέδρου της Δημοκρατίας, Προκόπη Παυλόπουλου, θα συμμετάσχουν διακεκριμένοι Έλληνες και ξένοι αρχαιολόγοι, αναστηλωτές - μηχανικοί και έγκριτοι νομικοί, οι οποίοι θα παρουσιάσουν τα αποτελέσματα των νεώτερων ερευνών και των τελευταίων εξελίξεων που αφορούν τα γλυπτά του Παρθενώνα. 
Επίσης, για πρώτη φορά σχεδόν μετά από δύο δεκαετίες, θα παραστούν εκπρόσωποι από 14 Εθνικές Επιτροπές χωρών που υποστηρίζουν την επιστροφή τους, ενώ θα ανανεωθεί -μέσω αρχαιρεσιών και σε διεθνές επίπεδο- η λειτουργία της Διεθνούς Επιτροπής για τη Διεκδίκηση και Επιστροφή των Γλυπτών, γνωστή ως IARPS (International Association for the Reunification of the Parthenon Sculptures). 
Νέα στοιχεία από τα αρχεία του Λόρδου Έλγιν, ο τρόπος που τεμαχίστηκε η Ζωφόρος του Παρθενώνος, τα αρχιτεκτονικά μέλη που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο και τα προβλήματα αντικαταστάσεώς τους, το ναυάγιο του Μέντορα και η έρευνα στα Οθωμανικά Αρχεία της Κωνσταντινουπόλεως, είναι μερικά από τα θέματα των επιστημονικών παρουσιάσεων. 
Επίσης, παρουσιάζεται το πλήθος των νομικών πτυχών του θέματος. Οι διαλέξεις αναμένεται αφενός να πλουτίσουν τις σχετικές γνώσεις και αφετέρου να αναζωογονήσουν καθοριστικά τις συζητήσεις περί του υπέρτατου μνημείου της αθηναϊκής Ακροπόλεως. Τα αποτελέσματα των εργασιών του συνεδρίου θα εκδοθούν και θα παραδοθούν στη δημοσιότητα και στον επιστημονικό κόσμο, ενώ το πρόγραμμα και το υλικό θα διατεθεί μέσω του site του Συλλόγου των Αθηναίων 
Από την ίδρυσή του, το 1895, ο «Σύλλογος των Αθηναίων» στοχεύει στη φροντίδα διασώσεως και συντηρήσεων των μνημείων και των έργων τέχνης που συνδέονται με την ιστορία των Αθηνών, στη διατήρηση της αθηναϊκής παραδόσεως, στην προστασία των θησαυρών της πόλεως και στην προαγωγή των τοπικών ζητημάτων και του πολιτισμού. Επίσης, στα ιδρυτικά του μέλη συμμετείχαν απόγονοι των Αθηναίων, οι οποίοι αντιστάθηκαν στη σύληση του Παρθενώνος από τον λόρδο Έλγιν. Στις προγραμματισμένες δράσεις του έχουν ενταχθεί η στενότερη συνεργασία με τις Εθνικές Επιτροπές και η στήριξη των ενεργειών τους, καθώς και η δημιουργία ντοκιμαντέρ με θέμα το ταξίδι των Γλυπτών από τον Παρθενώνα μέχρι το Βρετανικό Μουσείο.

 _______________ 

http://www.cretalive.gr/culture/diethnes-episthmoniko-synedrio-gia-ta-glypta-toy-parthenona